Нинішня система виборів, прийнята у світі і в Україні, має ряд серйозних недоліків, які роблять її доволі неефективною. Зокрема, фундаментальні вади містяться в самій системі голосування паперовими бюлетенями та ручному способі підрахунку голосів. Ця система повністю залежить від людського чинника, тобто, дозволяє працівникам виборчих комісій втручатися у процеси голосування й підрахунку та вносити помилки, що в підсумку може призвести до як завгодно великого спотворення результату волевиявлення виборців.
Разом із тим, сучасні інформаційні технології дозволяють побудувати більш досконалу систему голосування і підрахунку, яка практично не залежатиме від людського чинника і буде стійкою до спроб втручання в неї, а отже правильно відображатиме волевиявлення громадян на виборах.
Досконала процедура голосування і підрахунку голосів має задовольняти наступним вимогам:
Очевидно, що система голосування паперовими бюлетенями та процедура ручного підрахунку голосів не задовольняють жодній із перелічених вимог навіть частково. Водночас, сучасний рівень розвитку комп’ютерної техніки та інформаційних технологій дозволяє створити автоматизовану систему голосування та підрахунку голосів, яка повністю задовольнятиме усім трьом сформульованим вимогам і потребуватиме мінімального людського втручання. Пропонується система, заснована на наступних принципах:
За нинішньої системи виборів члени виборчих комісій мають багато можливостей впливати на реєстрацію кандидатів, втручатися у хід голосування та підрахунок голосів; від них, по суті, цілком залежить результат вибрів, вписаний ними в документи від руки і затверджуваний їхніми підписами. Через це вони мають не лише технічну, але й політичну вагу. Натомість, пропонована електронна система автоматизує більшість виборчих процедур і процесів, а тому зводить вплив членів комісій на перебіг виборів до мінімуму, а їхню політичну вагу — майже до нуля. Винятком може бути ситуація, коли члени дільничної виборчої комісії (ДВК) зриватимуть процес голосування, дозволятимуть виборцям голосувати за інших, та ситуація, в якій члени Центральної виборчої комісії (ЦВК) відмовлятимуться підписувати протокол про затвердження результатів виборів (який, як було вище сказано, автоматично формується і роздруковується Системою Виборів). Такі ситуації слід передбачити в законі про вибори та Кримінальному кодексі (КК).
Пропонована система вносить наступні зміни в організацію виборчих структур:
Пропонована система не має ряду обмежень, котрі вимушено містять всі системи голосування бюлетенями. А саме:
Оскільки голосування здійснюється у пропонованій системі через інтернет, кожна виборча дільниця обов’язково має бути обладнана електричними розетками для живлення та телефонним підключенням, розетка якого дозволяє під’єднати комп’ютер, обладнаний модемом. Для голосування потрібна наступна техніка:
Вихід в Інтернет безпосередньо має лише Контрольний Комп’ютер; під час голосування (та реєстрації заяв виборців, здійснюваних до голосування вдома) до нього через дротове або бездротове з’єднання під’єднуються Термінали, які тим самим теж отримують доступ в Інтернет; через будь-яке інше підключення Термінали не можуть вийти в Інтернет. Тренувальний Комп’ютер так само може отримати вихід в Інтернет лише через під’єднання до Контрольного Комп’ютера.
Для голосування вдома та реєстрації інших дій, здійснюваних вдома у виборців, використовується Реєстраційний Комп’ютер. Інші комп’ютери мають знаходитися винятково в приміщеннях ДВК або керівної ТВК і не можуть переноситися в інші приміщення.
Нині в якості приміщень для розміщення виборчих дільниць і проведення голосування використовуються непристосовані, практично випадкові приміщення такі, як холи й коридори шкіл, державних і громадських будівель. Для електронного голосування потрібні спеціально й заздалегідь виділені приміщення, де можна було б безпечно і безперервно зберігати й обслуговувати комп’ютерну техніку, призначену для голосування. Існують два прийнятні розв’язання цієї проблеми:
Електронна система виборів має гарантувати, з одного боку, безпеку й збереження даних, а з другого — їхню публічність та доступність. Для одночасного здійснення обох цих конфліктних вимог, програмне забезпечення (ПЗ), що використовується в Електронній Системі Виборів, має задовольняти таким вимогам:
Кандидати надають у ЦВК дані для реєстрації в електронній формі за шаблоном, розміщеним на Порталі ЦВК. Формат даних — HTML або діалект XML, розроблений спеціально для виборів. Дані вводяться через спеціальний термінал у приміщенні ЦВК (надалі, Керівний Термінал). ЦВК затверджує список кандидатур (кандидатів, партійних списків та блоків), після чого голова ЦВК вносить відповідні дані в Систему Виборів через Керівний Термінал; затверджений таким чином список кандидатур автоматично з’являється на Порталі ЦВК разом із поданими ними даними (персональні дані або дані організації, доходи тощо). З цього моменту дозволена агітація.
Кожен виборець, який хоче голосувати вдома, повинен скласти відповідну заяву в ДВК у межах встановленого законом про вибори періоду, котрий закінчується за деякий час до дня/днів голосування. Заява НЕ пишеться від руки і НЕ має паперового примірника, але складається в електронній формі у спеціально призначеній для цього комп’ютерній програмі шляхом внесення даних виборця з його Картки Виборця у файл-шаблон, відкритий у згаданій програмі, запущеній або на Терміналі, або на Реєстраційному Комп’ютері. Файл заяви підписується електронним підписом виборця і шифрується його ключем; ці підпис і ключ знаходяться тільки в одному місці — на Картці Виборця — і вносяться у файл заяви вищезгаданою програмою за командою виборця. Виборець має особисто
Заява про голосування вдома може бути складена як на виборчій дільниці на Терміналі (в цьому разі Термінал має бути під’єднано до Інтернету через Контрольний Комп’ютер), так і вдома у виборця на Реєстраційному Комп’ютері, який туди приносить хтось із членів ДВК. Заяви, складені на виборчій дільниці, надсилаються в Систему Виборів негайно; у відповідь Система Виборів одразу ж сповіщає про прийняття та реєстрацію заяви (на екрані Термінала з’являється відповідне повідомлення). При складанні заяв удома у виборців Реєстраційний Комп’ютер залишається ввімкненим весь той час, за який члени або член ДВК обходять виборців, закріплених за їхньою дільницею, для збору заяв про голосування вдома; в кінці цього періоду комп’ютер має бути повернено на виборчу дільницю, де його має бути під’єднано до Інтернету через Контрольний Комп’ютер, а присутні працівники ДВК мають пересвідчитися, стежачи за інформаційними повідомленнями, що всі заяви, складені в цей день, відправлено (автоматично) в Систему Виборів і там зареєстровано. Після вимкнення (і так само перезавантаження) Реєстраційного Комп’ютера дані про складені заяви втрачаються.
Виборець, який написав заяву про голосування вдома, технічно не зможе проголосувати на дільниці: Система Голосування відмовиться зареєструвати його картку. Вплив людського чинника в даному випадку виключено.
З моменту опублікування списку кандидатур на Порталі ЦВК кожен виборець має право прийти на будь-яку виборчу дільницю для ознайомлення з процедурою голосування. Для цього використовується Тренувальний Комп’ютер, який члени ДВК мають одноразово під’єднати до Інтернету через Контрольний Комп’ютер, після чого запустити спеціальну програму, яка завантажить із Системи Виборів електронну форму для голосування. Після завантаження форми для голосування Тренувальний Комп’ютер від’єднується від Контрольного Комп’ютера і більше не приєднується до нього в межах поточної виборчої кампанії. Він знаходиться на виборчій дільниці у відкритому доступі, щоб кожен виборець міг стати за нього і потренуватися виконувати дії, які слід буде здійснити під час реального голосування. Для цього на Тренувальному Комп’ютері запускається програма імітації виборів (яка містить справжню форму для голосування, але не може запам’ятовувати будь-які інші дані або відправляти їх у Систему Виборів).
Тренувальний Комп’ютер залишається доступним для виборців і в день або дні голосування.
Кожна технологія голосування має свою пропускну здатність. Припустимо, для голосування на Терміналі одному виборцю потрібно 3 хвилини. В такому разі, якщо виборці йтимуть неперервним потоком з 8:00 до 20:00 (від самого відкриття і до самого закриття дільниці), на одному Терміналі зможе проголосувати 60/3 * 12 = 240 людей, а на трьох Терміналах паралельно — 720 людей. Насправді, це максимальні оцінки, реальні числа будуть меншими. Зважаючи на те, що виборчі дільниці можуть бути розраховані на кількість виборців аж до 2000, доведеться ставити по декілька терміналів на одну дільницю і/або збільшувати кількість дільниць в країні. І перше, і друге тягне за собою додаткові витрати. Тому може стати необхідністю проведення голосування не за один день, а за два чи навіть три (субота–неділя або п’ятниця–субота–неділя).
.............,,...............
В перший день голосування працівники кожної ДВК відкривають виборчу дільницю за годину до початку голосування. За цю годину, доки на територію виборчої дільниці не допускаються ніякі інші особи, окрім членів ДВК, ТВК (якщо вони зберігаються у виборчій системі), ЦВК та працівників міліції й інших служб безпеки, працівники даної ДВК повинні
В усі інші дні — якщо голосування триває кілька днів — працівники ДВК мають відкрити виборчу дільницю за півгодини до початку голосування і виконати описані вище пп. 1, 3, 6.
Спершу опишемо процедуру голосування в загальних рисах.
Таким є нормальних хід голосування. Тепер опишемо процедуру голосування повністю, у вигляді деякого алгоритма, зрозумілого для юристів та пересічних виборців.
Підрахунок голосів, відданих виборцями на виборчих дільницях, здійснюється в реальному часі — в той самий момент, коли голос був відданий і відправлений з Термінала Для Голосування через Інтернет в Систему Виборів; кожен голос при цьому обробляється окремо від інших. Голоси, віддані при голосуванні вдома, підраховуються із затримкою; всі голоси з однієї дільниці обробляються один за одним, але, знову-таки, кожен окремо від інших. Всі дії з підрахунку голосів та оприлюднення результатів голосування здійснюються в автоматичному режимі без втручання людей. Система й послідовність підрахунку голосів є такою:
0. Коли виборець підтверджує на Терміналі свій вибір при голосуванні, його голос шифрується шифром, який міститься тільки на Картці даного виборця (і не зберігається в жодному іншому місці), і, разом з Ідентифікатором Виборця (надалі Id0), який міститься на тій самій Картці Виборця, відправляється через Інтернет в Систему Виборів, а саме, в Систему Голосування. Дані про виборця містяться у відправленому пакеті інформації в зашифрованому вигляді, тож дізнатися, кому належить даний голос, можна лише після його розшифровки.
1. Система Голосування містить спеціальну базу даних зашифрованих голосів (надалі DB0), в яку вона автоматично записує як отриманий з Термінала зашифрований голос, так і співставлений йому Id0. Система Голосування не містить засобів розшифровки голосів виборців, тому кожен отриманий і записаний в DB0 голос вона передає разом із співставленим йому Id0 у Службу Ключів.
2. Служба Ключів містить ключі розшифровки голосів виборців, однак, не знає, який ключ треба застосовувати до кожного окремого зашифрованого голосу. Тому вона відділяє від присланого Системою Голосування зашифрованого голосу ідентифікатор Id0 і пересилає його в Реєстр Виборців.
3. Реєстр Виборців містить базу даних (надалі DB1), в якій кожному Id0 всякого виборця співставлено деякий інший ідентифікатор (надалі Id1), єдиний для даного виборця (як і Id0). Отримавши від Служби ключів конкретний Id0, Реєстр Виборців знаходить в DB1 відповідний Id1 і передає його назад у Службу Ключів.
4. Служба Ключів містить базу даних (надалі DB2), в якій кожному Id1 співставлено ключ розшифровки голосу виборця, якому співставлено цей Id1. Взявши з DB2 ключ розшифровки, що відповідає отриманому від Реєстру Виборців ідентифікатору Id1, Служба Ключів розшифровує голос, присланий Системою Голосування з ідентифікатором Id0. Розшифрований голос містить, по-перше, ПІБ і паспортні дані виборця, що проголосував, і, по-друге, дані кандидатури, за яку проголосував виборець. Служба Ключів виділяє дані кандидатури, за яку проголосував виборець, і відсилає їх разом із Id0 назад у Систему Голосування.
5. Система Голосування містить окрему базу даних (надалі DB3), в якій кожному Id0 співставляються дані кандидатури, за яку проголосував виборець, що має даний Id0. Отримавши від Служби Ключів такі дані разом із деяким Id0, Система Голосування записує їх разом в DB3 і сповіщає про факт запису Службу Ключів.
6. Отримавши від Системи Голосування сигнал про успішний запис розшифрованого голосу, Служба Ключів виділяє з розшифрованого голосу дані про виборця й відправляє їх у Реєстр Виборців.
7. Отримавши ці дані, Реєстр Виборців заносить у спеціальну базу даних (надалі DB4) позначку про те, що даний виборець проголосував на даних виборах, після чого робить відповідну позначку у відкритому списку виборців, опублікованому на Порталі ЦВК. Нарешті, Реєстр Виборців сповіщає про факт запису Службу Ключів, щоб вона могла витерти з пам’яті вже непотрібні дані про наданий зашифрований голос виборця та його розшифровку.
8. Один раз за визначений період часу — наприклад, раз на 10 хвилин — Система Голосування підраховує кількість голосів, відданих за кожну кандидатуру на цих виборах на даний момент (такі дані містяться в базі даних DB3) і надсилає ці дані в Реєстр Виборців, який автоматично публікує ці дані на Порталі ЦВК, замінюючи ними попередні дані.
9. Після завершення голосування й закриття дільниці для виборців, працівники кожної ДВК мають під’єднати до Контрольного Комп’ютера Реєстраційний Комп’ютер, щоб порахувати голоси виборців, віддані при голосуванні вдома. Програма Для Голосування на під’єднаному Реєстраційному Комп’ютері автоматично знаходить з’єднання з Інтернетом, підключається до Системи Голосування та відсилає туди накопичені за день зашифровані голоси виборців. Обробка кожного голосу здійснюється так само, як це описано в пп. 1–9 вище — з однією відмінністю: всі голоси, для яких не буде знайдено чинних даних: ключа розшифровки, даних виборця чи Id0 — не зараховуватимуться Системою Голосування, але записуватимуться у спеціальну базу даних (DB5) для проведення розслідування. Після обробки всіх таких голосів Система Голосування надсилає відповідне повідомлення Програмі Для Голосування на кожному даному Реєстраційному комп’ютері; керуючись цим повідомленням, Програма Для Голосування видаляє зараховані Системою Голосування голоси та зберігає не зараховані (з метою проведення в майбутньому розслідування). Після цього Програма Для Голосування виводить на екран монітора Реєстраційного Комп’ютера повідомлення про завершення своєї роботи, супроводжуючи його звуковим сигналом.
10. Побачивши таке повідомлення, працівники ДВК мають відключити Реєстраційний Комп’ютер від Контрольного Комп’ютера, після чого завершити роботу операційних систем на Реєстраційному, Тренувальному, Контрольному Комп’ютерах та вимкнути з мережі ці комп’ютери, а також Термінали Для Голосування.
11. Після описаного вимкнення всіх Контрольних Комп’ютерів на всіх виборчих дільницях (кожен Контрольний Комп’ютер при цьому повідомляє Систему Голосування про штатне завершення своєї роботи), Система Голосування ще раз перераховує голоси й дає запит на Керівний Термінал в ЦВК про завершення голосування.
12. Голова ЦВК має у присутності всіх членів ЦВК та акредитованих в ЦВК журналістів підтвердити, що голосування завершено і надіслати таке підтвердження в Систему Голосування шляхом натискання на відповідний активний елемент у спеціальній програмі, яка виводить на Керівний Термінал запити від Системи Голосування. Після такого підтвердження Система Голосування перестає приймати з’єднання через Інтернет і надсилає в Реєстр Виборців остаточні результати голосування разом із позначкою про їхню остаточність. Реєстр Виборців оновлює дані про розподіл голосів на Порталі ЦВК і розміщує там повідомлення про їхню остаточність, про що сповіщає Систему Голосування.
13. Отримавши таке повідомлення від Реєстру Виборців, Система Голосування автоматично формує текст рішення ЦВК про результати виборів, який друкує на бланку ЦВК, заздалегідь вставленому у спеціальний принтер, під’єднаний до Керівного Термінала. Члени ЦВК повинні негайно і у присутності акредитованих в ЦВК журналістів підписати роздрукований Системою Голосування текст і скріпити його печаткою ЦВК. Акт підписання та скріплення печаткою є актом оголошення виборів такими, що відбулися, та актом офіційного підтвердження результатів цих виборів.
Описана система виборів може бути удосконалена й спрощена. А саме, можна передбачити в Комп’ютерах Для Голосування вбудований зчитувач відбитків пальців. Його використання дозволить відмовитися від подвійної реєстрації Картки Виборця спершу на Контрольному Комп’ютері, а потім на Терміналі. Виборцю достатньо буде
Звіривши дані про відбитки пальців, що містяться на Картці Виборця, із актуальним візерунком, зчитаним програмою під час спроби голосування, програма дозволяє або забороняє виборцю голосувати в залежності від того, збіглися ці дані чи ні.
Візерунок відбитків пальців при цьому має зберігатися тільки на Картці Виборця і не повинен міститися в будь-яких сховищах даних будь-де ще.
Проблема у використанні відбитків пальців на сучасних сенсорних дисплеях — тільки в їхній ціні та стійкості до спроб використати підробні відбитки. Потрібна достатньо висока роздільна здатність таких дисплеїв, а можливо, й інші характеристики, які дозволять відрізняти справжній палець від прикладеного рисунка (наприклад, електричні характеристики прикладеної поверхні). Система електронного голосування повинна бути максимально надійною та безвідмовною, тому технології типу використання відбитків пальців можна впроваджувати тільки після того, як вони отримають комерційну реалізацію на світовому або вітчизняному ринку, а їхня надійність та вартість в межах розумного будуть підтверджені в ринкових умовах. Досі таких комерційних впроваджень та підтверджень надійності й економічної доцільності немає, тому на перших порах варто використовувати описану вище систему подвійної реєстрації Картки Виборця (або біометричного паспорта) за допомогою Контрольного Комп’ютера та безпосередньо Комп’ютера Для Голосування.